mari mengundi weh!!!!

ELLLLOW!!!! lame x berjumpe…. skunk ni da dekat musim mngundi.. sori ler tulis sket pasal politik.

Walopon ade org kate , ” x mo lah aku terlibat dalam politik, benda tu koto’…  sedey sungguh weh  dgr org ckp mcm tu.. pkiran kolot mcm tu daa boleh simpan dlm tmpayan jauh2 da..

“Asalkn gaji aku masuk bulan2 sudah.. lantakla dgn politik”… yg ni buduh lg.. cukup ke gaji anda masuk 3,4 ribu sbulan? anda da rase bahagia ke?  Tp ramai yg x sedar. Mungkin bukan sbb ape.. nk kate mak bapak anta skolah time kecik2 dulu.. kompen la pegi..  nk kate pandai baca n tulis.. x mungkin le x reti.

Ade jugak org kate..” Politik skunk ni sudah x betol.. x yah la kite nak sokong mane2..”.. perghhh.. adakah kite cube “play safe”… skali lg amatlah katak bawah tempurung org mcm nih.. elok dicampak jauh2 ke pulau pandan jauh ke tengah…

OK.. cukup ler dgr mereka2 yang x tw arah tuju ni merapu merapik bagai… menghabiskan boras ajo… BUkan senang pijie nak menulis melainkan kalo sudah x tertahan dek telinga.. sudah baran di hati.. sudah merah di mata.. sudah berbuih di mulut…..

Kita kejam kalo kite merasakan kita sudah selesa… Sekali lagi kita zalim kalo kita pekak kan telinga.. butakan mata dengan apa yg blaku di tanah yang kita claim sebagai tumpah darah. Terlalu banyak sandiwara.. terlalu banyak fitnah.. terlalu byk dosa dan noda yg ada di depan mata.

Kita x ada hati perut utk diri sendiri jika kita biarkan cukai yang kita bayar, minyak yang kita isi.. harga teh tarik yang kita bayar, roti canai sekeping yg kita order.. lalu tanpa tgk resit kita bayar dgn ego…. kita juga bodoh bayar utk nasik lemak 5 posen.. ops… wujud lg ke nasik lemak 5 posen??? tanpa kita fikir.. ” Mak datokkk.. mahalnye mkanan skunk!!!!”… dan brmcm bagai la benda2 yg nek harga dgn x logik…

Lalu kita cuba mencari sebab dan musababnye.. Mengapa????

Aku dan kita.. pernah hidup pada zaman utk merasai nasik lemak 5 posen.. nasik berlauk aym di klate 7 posen je.. aku sempat beli.. aku sempat jamah.. dan kompen la aku sempat rasa…

Kita menyalahkan inflasi.. tanpa kita amik kira penyebab pada inflasi. Inflasikah namanya kalo pelbagai2 jenis tax kita bayar utk brg2 yg kononnya subsidi..

Bunga yg kita byr.. (bukan bunga kt kebun&bukan bunga ros) kalo kite beli rumah.. kite terbeban dgn pelbagai jenis cukai… dan aku malas nk ulang ayat di atas tadi.. cukup ke gaji kite 3,4 ribu??? selesakah kita???

Kereta yg kita beli, jgn la nk amik contoh saga blm/flx.. sbb bapak kite dulu pakai nissan,toyota,honda… kita bayar cash ker?? skali lg kita bayar utk bunga… dan kalo kita amik kereta luar… sekali lg kita byr utk combo (interest & tax) dan itulah konspirasi terancang… kita??? kita hanya mengikut dan membayar bagai lembu daging dicucuk hidung dgn tali rafia.. amat mudah kita mengikut.

SEkali lg x berotak kalo kite selesa utk hidup dgn ape yg ada sedangkan mereka2 bermewah2 dgn tax yg kite bayar… sedangkan mereka/kerajaan kate gaji bwh 3000 adalah di bawah garis miskin. kite bongkak kalo kite x nak mengaku benda tu.. sedangkan perangkaan mereka/kerajaan kate 34% hidup di bawah gaji 3000.

Mungkin ade yg x nak terima kenyataan jwb.. syukur la dpt 3 riban… mmg kita harus bersyukur.. tp fitrah manusia punya jiwa /nafsu /perasaan. mampukah kita terima hakikat itu kalo tgk “mereka ” hidup mewah2 senang lenang pakai duit sape brow???.. Kalo nk cite kemewahan “mereka” bukan kt cni lah.. byk lg waktu dan ruang yg kite sndiri bleh nilai pakai kepala otak yg kita kate cerdik tuh…

Kita nilai, Kita pikir, Kita lihat… pakai kepala otak masing2….

Advertisements

4 Responses to “mari mengundi weh!!!!”

  1. Mesti lah untuk kroni-kroni.
    Ko kena faham tu..
    Datuk-datuk semua tu bagai nak makan apa..

  2. sansei piji..tolong bgtau shahrin jugak suh g daftar undi..daftar pon dok lg nh..

  3. pergh.. bila abe jie dah mula kempen politik dia..

  4. Salam… wah… agak terharu bila encik piji bersuara pasal politik… tak dapat bayangkan macam mana gaya beliau tatkala berhujah politik… apapun jangan bazirkan undi satu tu ok… mari ubah (kalau nak la).. hehe

    Insan jauh,
    KZ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: